Wat als de basisbankdienst geweigerd wordt?

Zorg dat je de motivering kent

De wet voorziet dat als een bank de basisbankdienst weigert, zij de reden van weigering op het aanvraagformulier moet vermelden , binnen de 10 dagen .

Als het bankfiliaal geen aanvraagformulier heeft of niet op de hoogte is van het bestaan van een dergelijk aanvraagformulier binnen haar organisatie, kan je haar vragen om de reden van weigering op een leeg formulier van de bank te noteren. Een hulporganisatie of dienst kan je eventueel een begeleidende brief meegeven met de vraag aan de bank de reden van weigering op de begeleidende brief te vermelden. Je kan de basisbankdienst ook schriftelijk aanvragen. 

Zorg er in elk geval voor dat het formulier of de brief duidelijk vermeldt dat het een aanvraag voor een basisbankdienst betreft. Dit is belangrijk als je nadien een klacht wil indienen.

Houd het probleem verband met identiteits- of verblijfsdocumenten?

De bank weigert

  • je verblijfskaart
  • je paspoort, je identiteitskaart
  • een ander verblijfsdocument
  • een document met je adresgegevens

Ga dan eerst na of je aan de hand van een ander document je identiteit, je verblijf of je adres kan aantonen. Lees de regelgeving over het bewijs van identiteit en over het bewijs van verblijf erop na. Misschien vind je er een argument om de bank te overtuigen om jouw document wel te aanvaarden.

Vermoed je discriminatie

Banken moeten wel de antidiscriminatiewetgeving respecteren. Vermoed je dat de rekening geweigerd wordt omdat je afkomstig bent uit een bepaald land of behoort tot een bepaalde etnische groep of religie? Hier vind je de verschillende discriminatiegronden, hoe je bewijzen kan verzamelen en hoe je een klacht indient.

Klacht indienen

Weigert de bank en ben je van mening dat je voldoet aan de voorwaarden voor een basisbankdienst, dan kan je een klacht indienen.

Meer info