Je bankrekening werd geblokkeerd. Wat nu?

Waarom blokkeert een bank een rekening?

De Antiwitwaswetgeving verplicht banken om er op toe te zien dat hun diensten niet misbruikt worden voor het witwassen van geld, de financiering van terrorisme en de financiering van de proliferatie van massavernietigingswapens. Rekeningen kunnen uit voorzorg (automatisch) geblokkeerd worden als er bijvoorbeeld twijfels rijzen over je identiteit of als er verdachte transacties opgemerkt worden.

Je rekening kan ook geblokkeerd worden als de geldigheidstermijn van het document dat je gebruikte als bewijs van identiteit of verblijf verstrijkt. Na het verstrijken van die datum, zal de bank je vragen om een nieuw document voor te leggen. Als je dit niet tijdig kan voorleggen, wordt je rekening geblokkeerd.

Wat kan je er aan doen?

Bij een blokkering stuurt de bankt meestal een bericht naar de klant. Meestal volstaat het om de situatie uit te leggen en om de gevraagde documenten te bezorgen.

Heeft het probleem te maken met 

  • je verblijfskaart
  • je paspoort, je identiteitskaart
  • een ander verblijfsdocument
  • een document over je adresgegevens

Ga dan eerst na of je aan de hand van een ander document je identiteit of je adres kan aantonen. Als dat niet lukt, lees dan de regels m.b.t. de identificatie van klanten erop na. Misschien vind je daar een argument om de bank te overtuigen om jouw document wel te aanvaarden.

Lukt dit niet dan kan je een klacht indienen.

Een geblokkeerde rekening afsluiten

Als je rekening niet gedeblokkeerd kan worden, kan jij of de bank beslissen om ze af te sluiten. 

Voor de terugbetaling van het tegoed op de rekening zal de bank mogelijks een geldig bewijs van identiteit vragen. In veel gevallen zal een geldig paspoort of nationale identiteitskaart volstaan. Lukt het niet om het tegoed te recupereren, overweeg dan om een klacht in te dienen.

Meer info