Delegatiebevoegdheid burgemeester en kennisgeving beslissingen over verblijf van vreemdelingen

De Wet diverse bepalingen asiel en migratie van 4 mei 2016 (in werking vanaf 7 juli 2016) verduidelijkt en vergemakkelijkt enkele taken van de gemeente en Dienst Vreemdelingenzaken inzake de Verblijfswet:

  • de kennisgeving van administratieve beslissingen inzake het verblijf van vreemdelingen kan op verschillende manieren gebeuren
  • de burgemeester kan voortaan ook taken inzake de Verblijfswet delegeren aan personeelsleden van het gemeentebestuur.

Kennisgeving van beslissingen inzake verblijf

De Wet diverse bepalingen voegt een nieuwe paragraaf toe aan art. 62 van de Verblijfswet. Dat artikel bepaalt hoe administratieve beslissingen ter kennis gebracht moeten worden van de betrokkene.

De nieuwe paragraaf bepaalt dat niet enkel aan de persoon zelf een kennisgeving kan gebeuren. Ook op de verblijfplaats of de gekozen woonplaats van de betrokkene kan vanaf nu een kennisgeving gebeuren, als het op een van de volgende manieren gebeurt:

  • via aangetekende brief
  • via een bode met ontvangstbewijs
  • via fax als de betrokkene woonplaats heeft gekozen bij zijn advocaat
  • op elke andere manier die bij koninklijk besluit wordt toegelaten als de datum van kennisgeving met zekerheid kan worden vastgesteld.

Delegatiebevoegdheid van burgemeester aan personeelsleden

De Wet diverse bepalingen voegt een nieuw artikel 81/8 toe aan de Verblijfswet waardoor de burgemeester via delegatiebevoegdheid taken kan toevertrouwen aan de personeelsleden van de gemeente. Tot nu toe was dit niet mogelijk, maar gebeurde het soms toch in de praktijk. Dat leidde soms tot vernietigingen van dergelijke beslissingen door de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen.