Nieuws

print
  • 11 augustus 2023

    Derdelanders die in België gezinshereniging aanvragen en een attest van immatriculatie (AI) krijgen, kunnen volgens Dienst Vreemdelingenzaken niet reizen en terug binnenkomen op basis van dat AI. Een AI is geen visumvervangend document, en personen met een AI en een inschrijving in het vreemdelingenregister moeten voor een nieuwe binnenkomst in België blijven voldoen aan de 90/180-regel van kort verblijf. Dit geldt ook voor derdelanders die voor een kort verblijf vrijgesteld zijn van de visumplicht. Dit lijkt echter betwistbaar voor familieleden van Unieburgers met recht op vrij verkeer.

  • 4 juli 2023

    Voortaan is onze telefonische helpdesk alleen open in de voormiddag, en niet meer op woensdagnamiddag. We versterken de lijnen in de voormiddag.

  • 21 juni 2023

    Wanneer Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) een visum C (kort verblijf) met vermelding BNL 1 en BNL 11 aflevert aan een familielid van een Unieburger kan hij achteraf de gezinshereniging in België niet meer weigeren. DVZ beoordeelde dan immers al de bewijsstukken voor gezinshereniging inhoudelijk en erkende ook het verblijfsrecht. Dat het familielid nadien in België nog de administratieve formaliteit moet vervullen om een verblijfskaart F aan te vragen doet daar geen afbreuk aan. Dat zegt de Raad voor Vreemdelingenzaken (RvV) in een arrest van 30-6-2022.

  • 1 maart 2023

    Visumaanvragen of -afspraken die vóór 1-5-2023 zijn ingediend door slachtoffers van de aardbeving op 6-2-2023 in het noordwesten van Syrië en het zuidoosten van Turkije, kregen of krijgen een prioritaire behandelingDe aardbeving heeft aan tienduizenden mensen het leven gekost, miljoenen mensen dakloos gemaakt en volledige steden verwoest. Verschillende slachtoffers hebben gezins- en familieleden in België met wie zij reeds een procedure gezinshereniging hadden opgestart. Anderen hebben familieleden in België die hen tijdelijk willen opvangen. In dit artikel vind je een actueel overzicht van de informatie hierover die wij ter beschikking hebben.

  • 3 augustus 2022

    We gaven onze eerdere nieuwspagina “Afghanistan: verblijfsaanvragen en bijstand sinds machtsovername Taliban” een update. We wijzigden ook de structuur. In dit huidige nieuwsbericht geven we een overzicht van de belangrijkste wijzigingen. We actualiseerden de volgende titels en informatie: 1.1.1. Praktisch verloop visumaanvraag - a) Afghaanse documenten verkrijgen, c) Indiening verbljifsaanvraag: Plaats en wijze van indiening, Verloop indiening, f) Afleveren visum; 1.1.2. Visum gezinshereniging - a) Flexibiliteit vereiste documenten?; 1.2.1. Behandeling van dossiers internationale bescherming; 2.5. Standpunt Centrale Autoriteit Burgerlijke Stand FOD Justitie Afghaanse documenten

  • 30 maart 2022

    Sinds de Oekraïne-crisis gelden enkele speciale regels voor Russen. We blijven dit bericht actualiseren.

  • 8 november 2021

    RvV arrest nr. 260.227 van 6-9-2021 stelt dat DVZ een aanvraag gezinshereniging van een derdelands familielid van een Unieburger die gebruik maakte van het vrij verkeer, niet ‘onbestaande’ kan verklaren of kan weigeren omwille van een eerder inreisverbod aan deze derdelander nog voor hij familielid werd van de Unieburger. De K.A.-rechtspraak van het Hof van Justitie die dat volgens de Raad van State toch zou toelaten tenzij bij 'onderlinge afhankelijkheid' is ook niet van toepassing op familie van Unieburgers die gebruik maken van hun vrij verkeer. Verdere RvV arresten (nr. 263.795 van 17-11-2021, en nr. 274.528 van 23-6-2022) bevestigen dit ook als de derdelander als ontoegankelijk op het Schengengrondgebied gesignaleerd staat op grond van art. 24 SIS II-Verordening ten gevolge van een inreisverbod opgelegd door een andere lidstaat.

  • 19 juli 2021

    In zijn arrest over de gevoegde zaken C-225/19 en C-226/19 van 24-11-2020 oordeelt de Grote Kamer van het HvJ dat de lidstaat die een beslissing tot weigering van afgifte van een Schengenvisum heeft genomen omdat een andere lidstaat bezwaar had gemaakt tegen die afgifte, in die beslissing moet vermelden welke lidstaat een dergelijk bezwaar heeft gemaakt, de specifieke weigeringsgrond die op dit bezwaar is gebaseerd met een korte weergave van de redenen voor dat bezwaar en tot welke autoriteit de visumaanvrager zich kan wenden om te vernemen welke beroepsmogelijkheden in die andere lidstaat beschikbaar zijn. Wanneer een beroep wordt ingesteld tegen een dergelijke weigeringsbeslissing, kunnen de gerechten van de lidstaat die deze beslissing heeft genomen niet de gegrondheid onderzoeken van het door een andere lidstaat gemaakte bezwaar tegen de afgifte van het visum.

  • 16 december 2020

    Ten laatste op 31 december 2021 konden Britten of hun familieleden in België hun M of N kaart als begunstigde van het terugtrekkingsakkoord aanvragen.

    Dit bericht geeft een overzicht van gevolgen van de Brexit op vlak van verblijfsrecht, doelgroepbepaling Vlaamse inburgering, internationaal familierecht, sociale rechten en medische zorgen, asielzoekers en de Dublin-III Verordening, toegang tot onderwijs, Britse rijbewijzen, en gemeentekiesrecht.

  • 31 maart 2020

    De concrete gevolgen van coronamaatregelen sinds 13-3-2020 tot nu op verblijfsaanvragen, -procedures, -documenten en rechten van vreemdelingen

  • 5 februari 2020

    Sinds 31-01-2020 is het VK geen EU-lid meer, maar tot eind 2020 verandert er voorlopig niets op vlak van verblijfsrecht en andere rechten voor Britten in België en vice versa.

  • 11 september 2017

    Sinds 1-08-2017 zijn onderdanen van Kazachstan met diplomatiek paspoort vrijgesteld van visumplicht voor een kort verblijf in Benelux-gebied.

  • 20 april 2017

    Op 29 april 2017 treedt een groot aantal wijzigingen van de Verblijfswet in werking, in het kader van de strijd tegen terrorisme en radicalisering.

  • 14 november 2016

    Dit bericht analyseert de rechtspraak van oktober, november en december 2016 over een humanitair visum voor een Syrisch gezin. Onder 'meer info' vind je heel wat juridische bronnen.

  • 29 augustus 2016

    Het MB van 20-07-2016 wijzigt het Delegatiebesluit van 18-03-2009 over verblijfsbeslissingen en geldboeten voor vreemdelingen.

  • 25 augustus 2016

    Voortaan kan DVZ administratieve geldboetes van 200 euro opleggen bij niet-naleving van bepaalde verplichtingen uit de Verblijfswet.

  • 7 juli 2016

    De Wet diverse bepalingen asiel en migratie van 4-05-2016 (in werking 7-07-2016) wijzigt het begrip 'kort verblijf' en de berekening ervan. Voortaan is de Verblijfswet in overeenstemming met de Schengengrenscode.

  • 13 juli 2015

    Sinds 28 mei 2015 kunnen onderdanen van deze landen visumvrij reizen naar en in de Schengenzone, en ook Unieburgers naar deze landen. Dat geldt echter niet voor een bezoldigde bezigheid.

  • 1 juni 2015

    Sinds 6 mei 2015 kunnen VAE-onderdanen zonder visum voor kort verblijf naar de Schengenzone komen. Behalve om te werken.

  • 30 maart 2015

    Dat zegt Raad van State arrest nr. 230.257 van 19 februari 2015, over gezinshereniging met een Unieburger.

  • 23 januari 2015

    Dat volgt uit het Hof van Justitie arrest McCarthy Rodriguez van 18 december 2014. In de praktijk zou het VK echter een inreisvisum blijven eisen.

  • 21 november 2014

    De Raad van State wijzigde op 3 november 2014 de vaste rechtspraak over de synthesememorie. De synthesememorie moet de middelen uit het verzoekschrift samenvatten. Maar volgens de RvS hoeft een samenvatting van middelen niet als de synthesememorie een werkelijk antwoord bevat op de nota met opmerkingen van de Dienst Vreemdelingenzaken.

  • 7 mei 2014

    Vanaf 28 april 2014 hebben Moldaviërs met biometrisch paspoort geen visum type C meer nodig voor de hele Schengenzone. Ze moeten wel bestaansmiddelen hebben en aan de algemene voorwaarden voldoen.

  • 3 februari 2014

    Vanaf 1 februari 2014 moeten advocaten van vreemdelingen voor een beroep bij de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen het verzoekschrift en de synthesememorie ook elektronisch versturen.