Nieuws

print
  • 22 september 2023

    Verzoekers om internationale bescherming (VIB) krijgen een eerste attest van immatriculatie (AI) dat 4 maanden geldig is vanaf hun verzoek om internationale bescherming. Dit volgt uit artikel 74 en 75 van het Verblijfsbesluit. Tot nu werden deze AI's telkens met 4 maanden verlengd. Sinds 14-7-2023 verlengen gemeenten deze AI’s telkens met 8 maanden tenzij de Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) een andere instructie geeft. Dit volgt uit een (niet-publiek) bericht van de DVZ aan de gemeenten. Het is onduidelijk of voor deze praktijk wel een wettelijke basis is.

  • 1 september 2023

    Op 7-7-2023 trad een nieuwe omzendbrief over het referentieadres voor daklozen in werking. Daarin wordt de bevoegdheidsafbakening tussen het OCMW en de gemeente toegelicht naast enkele vereenvoudigde administratieve formaliteiten. Zo verhindert een inschrijving in de bevolkingsregisters die niet langer overeenstemt met de werkelijkheid het OCMW niet langer om een referentieadres toe te kennen. De omzendbrief voorziet ook in een aantal nieuwe attesten om de samenwerking tussen OCMW en gemeente vlot te doen verlopen.

  • 11 mei 2023

    In drie vonnissen van 17-3-2023 en in twee vonnissen van 17 mei 2023 stelt de arbeidsrechtbank van Gent dat Fedasil de toewijzing aan een materiële opvangplaats alleen mag opheffen (wegens eigen inkomen of wegens bijzondere omstandigheden) als het gaat om zelfredzame verzoekers om internationale bescherming. Zelfs als een persoon strikt genomen in aanmerking komt voor een opheffing, moet Fedasil de gevolgen van deze beslissing uitgebreid onderzoeken. Als Fedasil de zelfredzaamheid en menselijke waardigheid niet kan waarborgen, is een opheffing niet aan de orde volgens de arbeidsrechtbank.

  • 20 januari 2023

    Door nieuw beleid sinds 14-11-2022 had Fedasil de toewijzing aan een materiële opvangplaats (code 207) opgeheven van een verzoeker om internationale bescherming (VIB) die halftijds werkt met een contract van onbepaalde duur. De voorzitter van de arbeidsrechtbank van Charleroi schorst die opheffing omdat het nettoloon van de VIB lager is dan het leefloon (er is dus niet voldaan aan de voorwaarden uit artikel 9 van het KB van 12-01-2011), en omdat de opheffing gestandaardiseerd is opgesteld in algemene bewoordingen (er is dus niet voldaan aan de motiveringsplicht van de Wet van 29-7-1991). De voorzitter veroordeelt Fedasil om de VIB terug op te vangen tot aan de uitspraak door de Arbeidsrechtbank ten gronde.

  • 10 januari 2023

    Bepaalde categorieën van arbeidsmigranten zijn vrijgesteld van arbeidsmarktonderzoek voor een gecombineerde vergunning of een arbeidskaart, wanneer hun bruto jaarloon een bepaald minimumbedrag overschrijdt. Vanaf 1-1-2023 veranderen de minimumbedragen. Deze worden jaarlijks aangepast. De bedragen en berekeningswijze verschilt per gewest.

  • 1 december 2022

    Vanaf 14-11-2022 tot 1-4-2023 kunnen asielzoekers die werken verplicht of vrijwillig een opheffing van hun toewijzing aan een opvangplaats (code 207) krijgen. Vanaf december 2022 wordt in het Rijksregister IT141 een nieuwe code (LOG) 7 gecreëerd voor deze asielzoekers maar ook voor sinds minder dan 6 maanden erkende vluchtelingen of subsidiair beschermden die bij familie of vrienden verblijven. Als de gemeente die code aanduidt, heeft dergelijke samenwoonst geen negatieve impact op belastingen en op eventuele steun of uitkering van alle betrokkenen. Deze tijdelijke maatregelen staan in een nieuwe instructie van Fedasil en worden nog verder toegelicht.

  • 21 september 2022

    We publiceerden nieuwe webpagina's met antwoorden op vaak voorkomende vragen in verband met toegang tot werk en arbeidsmigratie:

  • 1 september 2022

    Een instructie van Fedasil van 12-07-2022 laat bepaalde categorieën verzoekers om internationale bescherming toe om hun toewijzing aan een materiële opvangstructuur (code 207) op te heffen. In geval van behoeftigheid komen zij dan in aanmerking voor financiële OCMW-steun. De instructie van 12-07-2022 werd vervangen door de instructie van 10-11-2022 die in werking trad op 14-11-2022.

  • 14 oktober 2021

    Vanaf 11-10-2021 worden bepaalde elektronische vreemdelingenkaarten voor derdelanders en familieleden van Unieburgers en Belgen vervangen. Deze wijziging door een Ministerieel Besluit van 6-10-2021 kadert in de gefaseerde modernisering van de elektronische verblijfskaarten, ter invoering van het nieuwe uniforme Europese model voor verblijfstitels. Niet alleen de lay-out, maar ook het opschrift, de nummering en de geldigheidsduur van bepaalde kaarten wijzigt. De reeds afgegeven oude kaarten blijven ook nog tijdelijk geldig.

  • 24 november 2020

    Vanaf 1 januari 2021 worden Britten die een verblijfsaanvraag indienen niet langer als Unieburger beschouwd. Britten die na 2020 als arbeidsmigrant in België willen komen werken zullen bijgevolg, afhankelijk van het geval, over een gecombineerde vergunning, arbeidskaart of beroepskaart moeten beschikken om te werken. Deze aanvragen kunnen nu al worden ingediend. Daarnaast kunnen Britten die al voor eind 2020 verhuizen nog genieten van de voordeliger regels voor Unieburgers.

  • 10 september 2020

    Het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 25 juni 2020 voert een aantal wijzigingen door aan hun arbeidsmarktbeleid. De voorwaarde van internationale tewerkstellingsovereenkomst voor een gecombineerde vergunning of arbeidskaart wordt afgeschaft. Er zijn ook wijzigingen aan de voorwaarden voor een gecombineerde vergunning van onbepaalde duur.

  • 4 mei 2020

    Naar aanleiding van de corona crisis mogen asielzoekers van voor 19-03-2020 werken. Tot 30-06-2020 geldt de normale wachttermijn van vier maanden niet. Voorwaarde is wel dat de werkgever voor opvang zorgt.

  • 31 maart 2020

    De concrete gevolgen van coronamaatregelen sinds 13-3-2020 tot nu op verblijfsaanvragen, -procedures, -documenten en rechten van vreemdelingen

  • 8 november 2019

    Sinds 1-09-2019 is het eerste AI van een asielzoeker 4 maanden geldig vanaf de asielaanvraag en niet pas vanaf de afgifte van het AI. Dat volgt uit een wijziging van artikel 74 en 75 Verblijfsbesluit.

  • 2 juli 2019

    Op 3 januari 2019 werd de Single Permit-richtlijn omgezet in Belgische regelgeving. Arbeidsmigranten die meer dan 90 dagen willen werken in België moeten sindsdien een gecombineerde vergunning aanvragen. Het Vlaamse gewest voerde begin 2019 meteen al een eigen arbeidsmarktbeleid in. Sinds 1 juni 2019 heeft ook het Waals gewest een eigen arbeidsmarktbeleid.

  • 15 januari 2019

    Sinds 3-01-2019 is de procedure voor arbeidskaarten gewijzigd. Voor een arbeidsmigrant voor meer dan 90 dagen moet nu een gecombineerde vergunning voor arbeid en verblijf worden aangevraagd. Het Vlaams gewest heeft een nieuw arbeidsmarktbeleid over wie tewerkgesteld kan worden. De arbeidskaart C is vervangen door een toelating van rechtswege. Nieuwe modellen van verblijfsdocumenten vermelden de toegang tot werk.

  • 29 maart 2017

    Fedasil en VDAB sloten een samenwerkingsakkoord over de integratie van asielzoekers door middel van tewerkstelling. Een nieuwe instructie van Fedasil van 6-02-2017 operationaliseert dit akkoord.

  • 8 juli 2016

    Opvallend in de Wet van 1-06-2016 tot wijziging van de Verblijfswet (in werking 8-07-2016): erkende vluchtelingen krijgen de eerste 5 jaar na asiel een tijdelijk verblijfsrecht. Dat heeft geen invloed op hun recht op werk en op leefloon, en zij kunnen ook nog een Belgisch reisdocument krijgen. De regels voor einde verblijf zijn wel uitgebreid.

  • 9 juni 2016

    Febelfin heeft een FAQ opgesteld over de basisbankdienst voor vluchtelingen en asielzoekers.

  • 19 november 2015

    Sinds 09-11-2015 geldt deze aanpassing in het KB arbeidskaarten. 

  • 19 oktober 2015

    Een overzicht met links naar meer info over de procedure en de rechten "van asielzoeker tot erkende vluchteling of subsidiair beschermde".