Nieuws

print
  • 21 september 2022

    We publiceerden nieuwe webpagina's met antwoorden op vaak voorkomende vragen in verband met toegang tot werk en arbeidsmigratie:

  • 1 april 2022

    Je vindt alle info over het opleidings- en de certificeringstraject sociaal tolk voortaan op de portaalwebsite van het Agentschap Integratie en Inburgering.

  • 14 oktober 2021

    Vanaf 11-10-2021 worden bepaalde elektronische vreemdelingenkaarten voor derdelanders en familieleden van Unieburgers en Belgen vervangen. Deze wijziging door een Ministerieel Besluit van 6-10-2021 kadert in de gefaseerde modernisering van de elektronische verblijfskaarten, ter invoering van het nieuwe uniforme Europese model voor verblijfstitels. Niet alleen de lay-out, maar ook het opschrift, de nummering en de geldigheidsduur van bepaalde kaarten wijzigt. De reeds afgegeven oude kaarten blijven ook nog tijdelijk geldig.

  • 16 december 2020

    15/12/2021: Ten laatste op 31 december 2021 konden Britten of hun familieleden in België hun M of N kaart als begunstigde van het terugtrekkingsakkoord aanvragen.

    Dit bericht geeft een overzicht van gevolgen van de Brexit op vlak van verblijfsrecht, doelgroepbepaling Vlaamse inburgering, internationaal familierecht, sociale rechten en medische zorgen, asielzoekers en de Dublin-III Verordening, toegang tot onderwijs en Britse rijbewijzen.

  • 24 november 2020

    Vanaf 1 januari 2021 worden Britten die een verblijfsaanvraag indienen niet langer als Unieburger beschouwd. Britten die na 2020 als arbeidsmigrant in België willen komen werken zullen bijgevolg, afhankelijk van het geval, over een gecombineerde vergunning, arbeidskaart of beroepskaart moeten beschikken om te werken. Deze aanvragen kunnen nu al worden ingediend. Daarnaast kunnen Britten die al voor eind 2020 verhuizen nog genieten van de voordeliger regels voor Unieburgers.

  • 10 september 2020

    Het Besluit van de Brusselse Hoofdstedelijke Regering van 25 juni 2020 voert een aantal wijzigingen door aan hun arbeidsmarktbeleid. De voorwaarde van internationale tewerkstellingsovereenkomst voor een gecombineerde vergunning of arbeidskaart wordt afgeschaft. Er zijn ook wijzigingen aan de voorwaarden voor een gecombineerde vergunning van onbepaalde duur.

  • 31 maart 2020

    31/5/2022: de concrete gevolgen op verblijfsaanvragen, -procedures, -documenten en rechten van vreemdelingen

  • 5 februari 2020

    Sinds 31-01-2020 is het VK geen EU-lid meer, maar tot eind 2020 verandert er voorlopig niets op vlak van verblijfsrecht en andere rechten voor Britten in België en vice versa.

  • 2 juli 2019

    Op 3 januari 2019 werd de Single Permit-richtlijn omgezet in Belgische regelgeving. Arbeidsmigranten die meer dan 90 dagen willen werken in België moeten sindsdien een gecombineerde vergunning aanvragen. Het Vlaamse gewest voerde begin 2019 meteen al een eigen arbeidsmarktbeleid in. Sinds 1 juni 2019 heeft ook het Waals gewest een eigen arbeidsmarktbeleid.

  • 15 januari 2019

    Sinds 3-01-2019 is de procedure voor arbeidskaarten gewijzigd. Voor een arbeidsmigrant voor meer dan 90 dagen moet nu een gecombineerde vergunning voor arbeid en verblijf worden aangevraagd. Het Vlaams gewest heeft een nieuw arbeidsmarktbeleid over wie tewerkgesteld kan worden. De arbeidskaart C is vervangen door een toelating van rechtswege. Nieuwe modellen van verblijfsdocumenten vermelden de toegang tot werk.

  • 16 december 2015

    Familieleden van Belgen of Unieburgers zijn onder bepaalde voorwaarden vrijgesteld van arbeidskaart om te werken. Het Departement Werk en Sociale Economie van de Vlaamse overheid gaf recent toelichting bij haar standpunt over de regelgeving sinds 17 juli 2013.

  • 20 februari 2015

    Gewone familieleden van een Unieburger of Belg mogen al werken zonder arbeidskaart tijdens de aanvraag gezinshereniging. 'Andere familieleden' van een Unieburger mogen pas werken zonder arbeidskaart als zij een F of F+ kaart hebben.

  • 7 oktober 2013

    In de omzendbrief van 30 augustus 2013 vraagt DVZ aan de gemeenten om vreemdelingen te schrappen uit de bevolkingsregisters zodra DVZ een negatieve verblijfsbeslissing neemt, ook als er nog een schorsend beroep (met bijlage 35) isDit nieuwsbericht bevat een kritische analyse en bundelt de gevolgen voor OCMW-steun, werk, inburgering, ziekteverzekering, sociale huisvesting, Belgische nationaliteit, ...