Voortaan is onze telefonische helpdesk alleen open in de voormiddag, en niet meer op woensdagnamiddag. We versterken de lijnen in de voormiddag....
Voordat je je naturalisatieaanvraag indient, moet je registratierechten betalen.
Soms heb je ook andere kosten:
- zegelrechten
- kosten voor de legalisatie en vertaling van buitenlandse documenten
Registratierechten
Vanaf 1 januari 2013 moet je voor elke naturalisatieaanvraag 150 euro aan registratierechten betalen. Je betaalt de registratierechten voordat je de naturalisatieaanvraag indient.
Je kan de betaling op twee manieren doen:
- online via www.myminfin.be: je meldt je aan en gaat naar het tabblad ‘Mijn betalingen’, waar je online de betaling kan doen. Binnen 24 uur na de betaling, vind je in de rubriek ‘Mijn documenten’ het betalingsbewijs in pdf-formaat. Dit document druk je af en voeg je bij je naturalisatieverzoek.
- bij het kantoor rechtszekerheid. Het correcte adres van het bevoegde kantoor is afhankelijk van je gemeente: vind hier de adresgegevens van het kantoor rechtszekerheid van jouw gemeente. Je voegt het betalingsbewijs bij je naturalisatieverzoek.
Zegelrechten
Naast registratierechten, vragen heel wat gemeenten zegelrechten. Een zegelrecht is een soort belasting die de gemeente heft voor de afgifte van akten van de burgerlijke stand en de uittreksels uit de bevolkings- en vreemdelingenregisters. De hoogte van het zegelrecht verschilt van gemeente tot gemeente.
Legalisatie en vertaling van buitenlandse documenten
Buitenlandse documenten in een andere dan een van de drie landstalen moeten vertaald worden door een beëdigd vertaler verbonden aan een Belgische rechtbank van eerste aanleg.
In principe moeten buitenlandse documenten gelegaliseerd worden.
Zowel de vertaling als de legalisatie van documenten brengt kosten met zich mee.